Ile komornik może zabrać z wypłaty, renty lub emerytury? Blog Prawnik z Polecenia
Ile komornik może zabrać z wypłaty, renty lub emerytury?
5 marca 2019
Budowa domu jednorodzinnego – jakie dokumenty do pozwolenia na budowę? Blog Prawnik z Polecenia
Budowa domu jednorodzinnego – jakie dokumenty do pozwolenia na budowę?
1 kwietnia 2019

Otwieramy kancelarię adwokacką, radcy prawnego itp.

Otwieramy kancelarię adwokacką, radcy prawnego itp. , Blog Prawnik z Polecenia

Założenie kancelarii prawnej lub radcowskiej pod wieloma względami przypomina rozpoczęcie innego, dowolnego biznesu. Sukces takiego przedsięwzięcia zależy od wielu czynników: stworzenia dobrej, przemyślanej strategii, organizacji codziennej pracy, pozyskiwania klientów czy budowania z nimi owocnych i udanych relacji. Oczywiście, najważniejsze jest to, by być dobrym w swoim zawodzie, jednak to nie wystarczy. Liczy się również gotowość do prowadzenia własnego przedsiębiorstwa. Jak otworzyć własną kancelarię? O czym należy pamiętać i z jakimi kosztami trzeba się liczyć?

W przypadku większości profesji budowanie kariery zawodowej rozpoczyna się już na etapie pobierania nauki. Nie inaczej jest w dziedzinie prawa – warto wykorzystać studia jak najpełniej, zdobywając doświadczenie w różnych miejscach i szkoląc się w zakresie rozmaitych zagadnień, również tych wykraczających poza samo prawo. W przypadku pracy z klientami niezwykle istotne są także tzw. kompetencje miękkie, takie jak nawiązywanie kontaktu z ludźmi, negocjacje czy ogólnie pojęta komunikacja. Czasem to właśnie te kwestie, odbiegające od głównych zainteresowań zawodowych, wpływają na nasze powodzenie w pracy. Realizując staże i praktyki w kancelariach prowadzonych przez bardziej doświadczonych prawników, możemy obserwować, jak wygląda zarządzanie taką firmą. Jeśli tylko istnieje taka możliwość, możemy zadawać szefowi pytania na temat tego, jak organizuje sobie pracę, zarządza ludźmi, przydziela im obowiązki itp. Dobrym pomysłem jest również jak najszybsze rozpoczęcie zdobywania kontaktów. Już w trakcie nauki można doradzać znajomym w kwestiach związanych z prawem – istnieje duża szansa, że w przyszłości polecą nas innym, potencjalnym klientom. Możemy także korzystać z internetowych forów prawnych, na których będziemy udzielali różnego typu wskazówek. Ważne jest jednak to, by robić to pod własnym nazwiskiem – w przeciwnym razie nie wyrobimy sobie renomy.

Zanim założymy działalność gospodarczą, należy zastanowić się nad ogólną wizją naszej przyszłej kancelarii. Po pierwsze: czy chcemy ją otworzyć sami, czy może będziemy mieli wspólników? Jaka będzie nasza specjalizacja? Raczej nie zdarza się, by adwokat był dobry w każdej dziedzinie prawa. Przepisy potrafią być bardzo zawiłe i rozbudowane, a w dodatku podlegają nieustającym zmianom. Z tego powodu już na etapie studiów warto poszukać czegoś, co zainteresuje nas w szczególnym stopniu i do czego mamy smykałkę. Poprzez zdobywanie doświadczenia w różnych dziedzinach, jesteśmy w stanie sprawdzić, co jest dla nas, a w czym kompletnie się nie odnajdujemy. Jeśli będziemy „specjalizowali się” we wszystkim, to w rzeczywistości o każdym zagadnieniu będziemy mieli jedynie mgliste pojęcie i raczej nie mamy co liczyć na większe sukcesy. Bardzo istotną kwestią, o której musimy zdecydować, jest także lokalizacja naszej kancelarii. Miejsce, w którym mieści się siedziba firmy, może być kluczowe dla jej powodzenia. Niektórzy decydują się na prowadzenie działalności w pobliżu sądu – jest to oczywiste miejsce, w które kierują się potencjalni klienci adwokatów. Jeżeli zaś planujemy współpracować z firmami, warto ulokować się w bezpośrednim sąsiedztwie biurowców lub innych skupisk siedzib przedsiębiorstw. Uogólniając, kancelaria powinna znajdować się w łatwo dostępnym, nietrudnym do znalezienia miejscu. Jako że prawnicy nie mają prawa reklamować swoich usług, ich możliwości pozyskiwania klientów są bardzo ograniczone. Dobrze widoczna lokalizacja w centrum miasta to niezawodny sposób na to, by potencjalni klienci zwrócili na nas uwagę.

Kiedy już podejmiemy te wszystkie decyzje, czas na dopełnienie formalności. Na szczęście nie są one skomplikowane i nie powinny stanowić większego problemu. Chcąc założyć jednoosobową działalność gospodarczą, należy złożyć wniosek o wpis do CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej), za pomocą formularza CEIDG-1. Można to zrobić na stronie internetowej i opatrzyć podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym (o ile taki posiadamy), wypełnić wniosek w sieci i podpisać go osobiście w urzędzie gminy (aby to zrobić, możemy wydrukować dokument w domu lub zapamiętać specjalny, przypisany do niego numer i podać go urzędnikowi) albo złożyć go osobiście, w formie papierowej (stosowny dokument otrzymamy w urzędzie). Od poprzedniego roku istnieje również możliwość rejestracji działalności przez bankowość elektroniczną – taką usługę oferują jednak tylko niektóre banki. Ostatnia opcja to skorzystanie z pomocy pełnomocnika, który złoży dokumenty w naszym imieniu.

Zanim rozpoczniemy działalność gospodarczą, musimy zgłosić urzędowi skarbowemu formę opodatkowania, którą wybraliśmy. Jako osoby fizyczne prowadzące firmę podlegamy opodatkowaniu podatkiem PIT. Możemy zdecydować się na różne jego formy: zasady ogólne (skala podatkowa 18 i 32%), podatek 19% (tzw. podatek liniowy), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub kartę podatkową. Oprócz tego, jeżeli planujemy być płatnikami VAT, musimy złożyć wniosek VAT-R najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT. Taki dokument możemy także dołączyć do wniosku CEIDG-1. Zaś aby ubezpieczyć siebie i ewentualnych pracowników w ZUS, należy wypełnić formularz ZUS ZUA. Obecnie każda nowo zarejestrowana firma jest zwolniona z opłacania składek ZUS przez pierwsze pół roku prowadzenia działalności. Przez kolejne 24 miesiące przysługuje nam prawo do opłacania preferencyjnych składek, czyli znacznie niższych niż normalne. Ważną decyzją, jaką musimy podjąć, jest również forma prawna firmy. Prawnicy mogą prowadzić kancelarie adwokackie, kancelarie radcy prawnego, spółki cywilne, spółki jawne, spółki partnerskie oraz spółki komandytowe.

Otwieramy kancelarię adwokacką, radcy prawnego itp. , Blog Prawniczy

Jeśli chodzi o koszty prowadzenia kancelarii adwokackiej lub radcowskiej, to są one ściśle uzależnione od miejscowości, w której znajduje się nasza siedziba. Głównym kosztem jest tutaj samo biuro: jego kupno lub wynajem oraz wszystkie związane z nim opłaty (prąd, woda, internet itd.). Oczywiście, w centrum dużego miasta taki lokal będzie znacznie droższy niż na obrzeżach małego miasteczka. Niektórzy z tego powodu decydują się na wydzielenie specjalnego pomieszczenia we własnym domu mieszkalnym lub prowadzenie kancelarii „wirtualnej”. Jeśli zależy nam na odpowiedniej renomie, musimy postarać się o reprezentacyjne biuro. Bardzo duże znaczenie mają tutaj takie czynniki jak widoczny, elegancki szyld, zewnętrzny wygląd budynku, wystrój wnętrza, a nawet ubiór pracujących w nim prawników czy radców prawnych. Kolejnymi istotnymi kosztami są oprogramowanie informatyczne oraz stworzenie strony internetowej. Ona także musi być zbieżna z wizerunkiem firmy i prezentować się profesjonalnie. Nie ma sensu oszczędzać na tym celu – firmowa witryna jest naszą wizytówką, a w wielu przypadkach także pierwszą rzeczą, jaką będą mieli okazję oglądać nasi klienci. Innym istotnym kosztem są ewentualne pensje dla pracowników. Warto pomyśleć o nich zawczasu i jeśli uznamy, że na początku nie będzie nas stać na zatrudnianie dodatkowych osób – na razie z nich zrezygnować. Warto jednak skorzystać z usług profesjonalnego biura rachunkowego, które zajmie się naszymi finansami oraz wystawianymi fakturami.

Aby firma dobrze funkcjonowała, musi mieć jak najwięcej klientów. Niestety, w przypadku kancelarii prawnej ich pozyskiwanie jest znacznie utrudnione, ponieważ nie może ona stosować typowych form reklamy – ma prawo wyłącznie informować o swoich usługach. Zgodnie z etyką zawodu, informacja taka może zawierać wyłącznie takie dane jak:
– imię nazwisko (oraz zdjęcie), życiorys zawodowy, posiadane tytuły i stopnie zawodowe, kwalifikacje, doświadczenie i umiejętności zawodowe (w tym dodatkowe), znajomość języków obcych, preferowane zakresy praktyki zawodowej,
– wysokość ubezpieczenia,
– data rozpoczęcia działalności kancelarii,
– przyznane w kancelarii tytuły lub nagrody związane z wykonywaniem zawodu adwokata lub radcy prawnego,
– wykaz publikacji o charakterze zawodowym,
– informacja o formach i wysokości wynagrodzenia za usługi,
– informacje przydatne w tworzeniu, utrzymaniu, poszerzaniu zaufania i dobrej relacji z klientem, a także pozytywnego wizerunku adwokata lub radcy prawnego (np. informacje na temat misji, strategii i profilu działania kancelarii, zasad współpracy z klientem, zasad i trybu składania skarg lub reklamacji, udogodnieniach dla klienta),
– referencje i rekomendacje,
– informacje o rodzajach prowadzonych spraw, transakcjach lub procesach,
– informacje o wynikach finansowych kancelarii,
– wykaz klientów, którzy wyrazili na to zgodę (nie można tego robić w przypadku spraw karnych, karno-skarbowych, o wykroczenia, rodzinnych i opiekuńczych).

Jednym z kluczowych narzędzi służących do pozyskiwania klientów jest profesjonalnie zaprojektowana strona internetowa kancelarii. Należy podać na niej wszystkie niezbędne informacje o firmie, ze szczególnym uwzględnieniem danych kontaktowych oraz specjalizacji biura. Warto również publikować jak najwięcej rzetelnych artykułów w prasie branżowej oraz na stronach internetowych o tematyce prawnej. Najlepiej, by były to teksty z konkretnymi poradami przydatnymi z punktu widzenia potencjalnego klienta. Dzięki temu zbudujemy wizerunek fachowca i zachęcimy odbiorców do skorzystania z naszych usług. Możemy też założyć bloga eksperckiego, na którym będą ukazywały się tego typu treści naszego autorstwa. To najprostszy sposób na przyciągnięcie nowych osób na swoją witrynę – wystarczy, że użytkownik wyszuka hasło zbieżne z poruszaną przez nas tematyką, by po chwili znaleźć się na naszej stronie. Warto także przyłożyć się do prowadzenia konta na Facebooku, choć tutaj trzeba być bardzo ostrożnym, by nie narazić się o oskarżenia o nieetyczne praktyki. Na tym profilu również warto publikować jak najwięcej wartościowych informacji branżowych – możemy udostępniać je z innych serwisów, np. o charakterze informacyjnym. Możemy także zamieszczać tam luźniejsze komunikaty, takie jak zdjęcia z ważnych wydarzeń z życia firmy (np. różnego rodzaju konferencji czy imprez branżowych).